علمی آموزشی عبدالحسین زنده بودی

آمار مطالب

کل مطالب : 109
کل نظرات : 38

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 21

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 1
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 579
بازدید سال : 1671
بازدید کلی : 119288

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی آموزشی و آدرس game6.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 579
بازدید کل : 119288
تعداد مطالب : 109
تعداد نظرات : 38
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393
نظرات

تعریف آتشفشان:

به خروج مواد جامد ، مایع ، گاز از داخل زمین به سطح آن آتش فشان گفته می شود.
ساختمان کوه آتش فشان:
1- دودکش آتش فشان
2- دهانه ی آتش فشان
3- مخروط آتش فشان


آتش فشان زمانی اتفاق می افتد که مواد آتش فشانی از داخل زمین به سطح آن راه پیدا می کنند و سنگ های آتش فشانی را به وجود می آورند.


مواد خارج شده از دهانه ی آتش فشان به سه دسته تقسیم می شوند: جامد ، مایع و گاز.
دسته بندی آتش فشان ها از نظر فعالیت:

1- آتش فشان های فعال 2 – آتش فشان های نیمه فعال 3- آتش فشان های خاموش

به آتش فشان هایی که در حال حاضر یا در سال های اخیر مواد آتش فشانی ( جامد ، مایع ، گاز ) از دهانه ی آن ها خارج شده است، آتش فشان فعال می گویند. مانند آتش فشان هاوایی

آتش فشان های نیمه فعال ، فقط گاز از دهانه ی آن ها خارج می شود: مانند دماوند و تفتان در کشورمان.


به آتش فشان هایی که هیچ گونه فعالیتی ندارند ، آتش فشان  خاموش گفته می شود: مانند آتش فشان سهند و سبلان در کشور ایران.



فواید آتش فشان ها:
1- تشکیل دریاچه
2- توسعه ی گردشگری
3- ایجاد زمین های حاصل خیز کشاورزی
4- تشکیل معادن
5- تشکیل چشمه های آب گرم معدنی
6- تشکیل مصالح ساختمانی مانند پوکه ی معدنی



اثرات و زیان های آتش فشان ها:
1- انتشار گازهای سمّی
2- ریزش باران های اسیدی
3- ایجاد سونامی
4- تغییرات آب و هوایی
5- جریان مواد مذاب ( گدازه)
6- ریزش خاکستر و ورود آن به محیط


استفاده از سنگ های آتش فشانی:
سنگ پا: به عنوان ساینده در صنعت چوب بری کاربرد دارد – مصرف بهداشتی
توف آتش فشانی: در ساختمان سازی به عنوان مصالح و نمای ساختمان به کار برده می شوند مانند توف های سبزرنگ رشته کوه البرز

پوکه ی معدنی: به عنوان مصالح ساختمانی در سقف و دیوارهای ساختمان به کار برده می شوند.

تعداد بازدید از این مطلب: 1577
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393
نظرات



چرا کودکم در مدرسه پرخاشگر است؟


امروزه بسیاری از خانواده ها از خشونت و پرخاشگری فرزندان خود شکایت دارند. آن ها تمایل دارند که علت این رفتارها را بدانند و راه های پیشگیری و اصلاح رفتار را در این زمینه به کار گیرند. در این مطلب ابتدا انواع آن بیان می گردد و سپس راه های مناسب مقابله با پرخاشگری مورد بررسی قرار می گیرد.

۱. الگو پذیری فرزندان از والدین
یکی از دلایل بسیار مهم پرخاشگری در فرزندان یادگیری است. یعنی فرزندانی که الگوهای رفتاری پرخاشگرانه داشته اند، همانند الگوهای خود رفتار می کنند. چنان چه پدر یا مادری خلق و خویی عصبانی و پرخاشگر داشته باشند، مسلماً فرزندشان نیز پرخاشگر خواهد شد.

این رفتار توسط کودک یاد گرفته می شود. از آن جا که فرزندان با والدین همانند سازی می کنند، بنابراین بسیاری از رفتارهای پدر و مادر ناخودآگاه توسط فرزندان فرا گرفته می شود. توضیح این که فرایند همانند سازی کاملاً ناخودآگاه صورت می پذیرد.

نکته دیگر این که حتماً لازم نیست والدین با خودِ کودک پرخاشگری کرده باشند؛ چنان چه او شاهد رفتارهای خشونت بار پدر و مادر با افراد دیگر نیز باشد، این گونه رفتار را فرامی گیرد. بنابراین فرزندان از طریق مشاهده، رفتارهای والدین را می آموزند.

بر این نکته می توان تأکید کرد که فرزندان با چشمان خود می آموزند؛ یعنی آن چه را مشاهده می کنند، یاد می گیرند؛ حتی اگر آن رفتار به طور مستقیم در مورد خود آن ها صورت نگیرد.

۲. فرزندان ناکام پرخاشگر می شوند
ناکامی یکی از مسائلی است که به پرخاشگری می انجامد. وقتی فرزند شما به هدف خود دست نیابد و ناکام شود، یکی از رفتارهایی که از او سر می زند پرخاشگری است.

۳. اضطراب و پرخاشگری
بچه های مضطرب نمی توانند آرام باشند. آن ها رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز می دهند؛ البته بلافاصله پشیمان می شوند و از والدین خود عذرخواهی می کنند. اگر از فرزند مضطرب بپرسیم که چرا پرخاش می کنی و عصبانی هستی؛ خواهد گفت نمی دانم.؛ یا خواهد گفت دست خودم نیست.

۴. پرخاشگری، نشانه ای از تضادهای درونی
گاهی فرزندان در دوگانگی و تضادهای درونی قرار می گیرند. یا بهتر بگوییم، گاهی بر سر دو راهی هایی گیر می کنند و نمی دانند کدام راه را انتخاب کنند؛ و این حالت آن ها را دچار تعارض، اضطراب و خشم می کند.

مثلاً کودکی که دوست دارد نزد مادرش در منزل بماند و از طرفی وقتی می بیند تمام کودکان به مدرسه می روند، همزمان تمایل به مدرسه رفتن نیز دارد، دچار دوگانگی می شود. به کودکان خود کمک کنیم که در دو راهی های زندگی، مدتی طولانی قرار نگیرند. آن ها بایستی به سرعت و با دقت درست ترین کار را انجام دهند.

۵. پرخاشگری و افسردگی
پرخاشگری و کج خلقی در فرزندان چنان چه با علامت های دیگر همراه باشد، می تواند نشانه ای از افسردگی باشد که در این صورت لازم است شرایط زندگی کودک تمام و کمال مورد بررسی قرار گیرد.

۶. پرخاشگری؛ بیماری ها؛ مصرف دارو
بعضی از بیماری ها به مصرف دارو نیاز دارد و ممکن است از عوارض جانبی داروها کج خلقی و رفتارهایی باشد که خشونت را بر می انگیزند.

۷. خشونت و مدرسه
گاهی کودکان در مدرسه قربانی خشونت می شوند؛ و این قربانی شدن باعث می شود که خود آن ها نیز عامل خشونت شوند

عواملی که به خشونت در مدرسه می انجامند، عبارت اند از:

وقتی دانش آموزی توسط دانش آموزان دیگر مورد تمسخر قرار گیرد.

وقتی دانش آموزی توسط دانش آموزان دیگر کتک بخورد و قادر به دفاع از خود نباشد.

وقتی دانش آموزی همیشه از مشاجرات فرار می کند و حتی در مواقعی به گریه متوسل می شود.

وقتی دانش آموزی مرتب اشیا، وسایل و پول خود را گم می کند.

وقتی دانش آموزی از لحاظ ظاهری (پارگی لباس و یا نامناسب بودن آن) مورد تمسخر قرار می گیرد.

خجالتی بودن و سکوت مکرر در کلاس.

افت تحصیلی، افسردگی و ناراحت بودن.

این عوامل دانش آموزی را قربانی خشونت دیگران می کند و خود کودک نیز عامل خشونت می شود و رفتارهای پرخاشگرانه از او سر خواهد زد.

چرا کودکم در مدرسه پرخاشگر است؟

خشونت و مدرسه

درمان پرخاشگری در فرزندان (با فرزند پرخاشگر چگونه رفتار کنیم )

برای درمان پرخاشگری در فرزندان اولین گام این است که نوع پرخاشگری آن ها و علت آن را براساس توضیحاتی که ارائه شد شناسایی کنیم؛ و پرخاشگری را به صورت موردی برطرف نماییم.

در مورد فرزند پرخاشگری که الگو پذیری عامل این گونه رفتار او بوده، باید روی الگوی او کار کرد و راه های دیگری جز پرخاشگری را به آن الگو آموخت.

اگر پرخاشگری در اثر ناکامی به وجود آمده باشد، بایستی فرزندان ناکام را در رسیدن به اهداف مطلوب و دوست داشتنی کمک کنیم.

در مواردی که علت پرخاشگری اضطراب است، باید از نگرانی درونی و اضطراب فرزند ان مطلع شویم، ورزش کردن برای این فرزندان بسیار مۆثر است و باعث تخلیه هیجانی می شود.

در کشمکش های درونی بایستی فرزندان را از حالت دوگانگی خارج ساخت. کمک به آن ها در تصمیم گیری، باعث می شود که بیاموزند به حالت های دوگانه درونی خود پایان بخشند.

در پاره ای از موارد، فرزندان افسرده پرخاشگری شدیدی از خود نشان می دهد. در این میان لازم است به این نکته پی ببریم که او چه چیز دوست داشتنی را از دست داده و چگونه می شود مورد از دست رفته را برای او جبران کنیم.

در مورد پرخاشگری، شیطنت و مصرف دارو بایستی حتماً با پزشک متخصص ارتباط داشته باشیم تا فرزند ان از نزدیک مورد معاینه قرار گیرد.

هنگامی که فرزندتان قربانی خشونت در مدرسه شده است، بایستی با مسئولان مدرسه صحبت کنیم و لازم است که ایشان طبق قانون و مقررات خاص با فرزندان خشونت گرا برخورد کنند؛ و نیز فرزندانی را که قربانی خشونت شده اند براساس رفتارهای خوبشان مورد تشویق و تأیید قرار دهند.

چنان چه نوع پرخاشگری فرزند خصمانه است، بایستی او را از آزار و اذیت کردن دور کنیم تا مجبور نباشد برای تلافی و انتقام، افراد دیگر را اذیت کند؛ و اگر پرخاشگری از نوع وسیله ای است، بایستی راه های دیگری را جهت مطرح کردن فرزند بر گزینیم تا او ناچار نباشد از روش خشونت برای جلب توجه استفاده کند.

تعداد بازدید از این مطلب: 1855
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393
نظرات

نمونه سئوالات علوم تجربی پایه ی ششم ابتدایی

1- کدام فلز بیشترین کاربرد در تولید کاغذ دارد؟

مس               آهن              آلومینیوم          سرب

2- کدام یک از مواد زیر جزء مواد طبیعی برای نوشتن نمی باشد؟

کاغذ            چرم                چوب                 سنگ

3- نیروی اصطکاک در کدام مورد برای ما مفیدتر خواهد بود؟

اسکی روی یخ          ترمز دوچرخه            هل دادن جسم سنگین                 بلند کردن جسم از زمین

4- منشا بیشتر آتشفشان ها از کدام قسمت زمین است؟

هسته ی خارجی                 خمیر کره                  سنگ کره                     گوشته ی زیرین

5- حرکات قطعات سنگ کره بر روی خمیر کره باعث پیدایش کدام پدیده ها می شود؟

زلزله و طوفان             چشمه های آب گرم             سیل و آتشفشان              زلزله و آتشفشان

6- کاغذ پی اچ را داخل محلولی می بریم،کاغذ قرمزرنگ تر می شود ، این ماده ........... است.

جوهرنمک       سرکه              انگور            آب

7- کدام یک از منابع زیر جبران نشدنی است؟

پشم گوسفند                چمن          نفت            نخ

8- کدام یک از مواد زیر در گروه سفید کننده ها قرار نمی گیرد؟

آب زاول              آب اکسیژنه             کلر          پتاسیم پرمنگنات

9- ضخامت پوسته ی زمین در کدام قسمت بیشتر است/

اقیانوس ها           دریاها               کوه ها              دشت ها

10- زمین و سیاره ها در اثر کدام نیرو به دور خورشید می چرخند؟

نیروی گرانشی           نیروی مغناطیسی                  نیروی الکتریکی                    نیروی مقاومت هوا

11- کدام یک از راه های کم کردن اصطکاک می باشد؟

استفاده از ساچمه                         روغن کاری                              استفاده از چرخ                         همه ی موارد

12-مواد و وسایلی که از مواد موجود در طبیعت می سازند ، ................. می گویند.

مصنوعی                    بازیافتی                         طبیعی                        هیچکدام

13- کدام یک از مایعات زیر رنگبر و سفید کننده هستند؟

سدیم کلرید                     آب اکسیژنه                           کلر                     گزینه ی ب و ج

14- کدام فلز به طور فراوان در اغلب صنایع کاربرد دارد؟

مس             طلا                         آهن                     آلومینیوم

15- اسیدهای خوراکی چه مزه ای دارند؟

شیرین                     تلخ                    ترش                 بدون مزه

تعداد بازدید از این مطلب: 1136
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393
نظرات

برای یادگیری ریاضی در داخل کلاس چه باید کرد ؟


فقط گوش کنیم و حواسمان متمرکز باشد .

کار در کلاس و فعالیت کلاسی مفید است .

برطرف کردن اشکالات درسی در کلاس مفید است .

در هنگام اتمام تدریس نکته مبهم برایمان باقی نماند .

باید برای حل تمرینات در کلاس مشارکت كرده و كاملاً فعال باشيم .

فرمول ها را یاد گرفته و الگو برداری کنیم .

از عوامل مُخل دوری کنیم و چهارچشمی متوجه معلم و تابلو باشیم .

به عمق مطلب توجه کرده و سطحی گذر نکنیم .

اشکالات درسی را از معلم سوال کنیم .



برای یاد گیری ریاضی در منزل چه باید کرد ؟

صبر و حوصله و فکر کردن روی مسائل و تمرین ها

مکانی آرام و بی سر و صدا انتخاب کردن

حل تمرینات و تکالیف با استفاده از یادگیری خود و تا حدی کمک از دیگران جهت توضیح دادن خوب است .

در همان روزی که معلم درس می دهد ، در خانه تکالیف را حل کنیم .

داشتن یک کتاب کار در خانه به یادگیری بهتر کمک می کند .

مرور مطالب کلاس در خانه مفید است .

انجام تمرینات زیاد در خانه تا یادگیری عمیق شود

استفاده از منابع و وسایل کمک آموزشی در خانه یکی از راه های یادگیری بهتر است .

تعداد بازدید از این مطلب: 1122
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393
نظرات

چگونه مطالعه کنيم ؟ (4) مهارت هاي مطالعه ي رياضي

نويسندگان : دکتر منگروم ، دکتر استري چارت
مترجم : محمود کريمي شروداني
منبع : راسخون

رياضيات موضوع منحصر به فردي است. رياضيات شامل علائم، فرمول ها، روش هاي ويژه، کتاب هاي درسي اي که سخت به نظر مي آيند و خيلي کلمات و اصطلاحات منحصر به فرد است. در نتيجه، مهم است که از مهارت هاي مطالعه اي استفاده کنيد که اختصاصاً مناسب رياضيات باشد. در ادامه برخي که بايد از آنها استفاده کنيد، مي آيد:
1- شما نمي توانيد رياضيات را فقط با خواندن و گوش دادن ياد بگيريد. قسمت زيادي از يادگيري رياضيات به فعالانه تمرين کردن بستگي دارد. اين بدان معني است که شما حتماً بايد همه ي تکاليف و وظايف محوله ي درسي خود در رياضيات را انجام دهيد. ياد گرفتن چگونگي استفاده از فرمول ها و روش ها، حياتي است.
2- رياضيات يک موضوع زنجيره اي است. چيزي که در يک روز معين درس داده مي شود بر اساس آموخته هاي روز قبل از آن است. همين که عقب افتاديد، دوباره رسيدن به درس سخت مي شود. آماده شدن براي امتحان آن هم در دقايق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. بايد در همه ي کلاس ها شرکت کنيد و پابه پاي معلم تان پيش برويد.
3- رياضيات مبحث سختي است که به طور فزاينده اي پيچيده مي شود.
شايد لازم باشد که شما زمان مطالعه بيشتري براي رياضيات نسبت به ديگر مباحث اختصاص دهيد.
4- سعي نکنيد که روش خود در رياضيات را حفظ کنيد. به سادگي بگويم که فرمول ها و روش هاي بسيار زيادي در رياضيات وجود دارد. سعي کنيد که بر روش هاي کليدي مسلط شويد. اين کار ميزان اطلاعاتي را که بايد به خاطر بسپاريد کاهش خواهد داد.
5- وقتي که روشي را براي حل يک مسئله ياد گرفتيد، دقيقاً همان روش براي ديگر مسائل هم در اغلب موارد مي تواند استفاده شود.
وقتي که با مسئله ي جديدي روبرو مي شويد، سعي کنيد آموخته هاي قبلي خود را بر مسئله جديد اعمال کنيد.
6- فرهنگ لغات رياضي را ياد بگيريد. اغلب کلمه اي که در رياضي مورد استفاده قرار مي گيرد، وقتي در مبحثي غير از رياضي مورد استفاده قرار مي گيرد، معناي متقاوتي مي دهد. کلمات و اصطلاحات جديد رياضي و معناي رياضي آنها را در قسمت هاي خاصي از دفتر خود وارد کنيد.
7- رياضيات مبحثي است که بسياري از دانش آموزان را مضطرب مي کند. به همان سادگي که به نظر مي آيد، داشتن اعتماد به نفس مي تواند اضطراب شما را کاهش دهد.
اين روش هاي مطالعه رياضي مي تواند به شما در موفقيت در رياضيات کمک کند. اما مغرور نشويد تا زماني که تشخيص مي دهيد به راهکار هايي بيش از اين ها نياز داريد، کمک بگيريد و تلاش بسياري بکنيد.
 

تعداد بازدید از این مطلب: 1179
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


به وبلاگ من خوش آمدید عبدالحسین زنده بودی آموزگار کلاس ششم دبستان شهدای بسیج شهرستان بوشهروکارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی سرگروه آموزشی استان ومدرس دوره های آموزش ضمن خدمت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود